ELLEN & KARIN, MINA INFLUENCERS
Alla behöver ett hem, en trygg plats där man vara sig själv och trivas. Vad man behöver för att känna sig hemma är så klart individuellt, men för mig har det handlat mycket om att jag vill se mig omkring och känna att mitt hem speglar en omsorg, om mig själv, min familj, min vardag och min kreativitet. I mer konkreta ord har det till exempel inneburit att jag föredragit gamla och besjälade möbler och ting framför nya, och jag har envist undvikit alla slags ”slit och släng-prylar”. Man kan tycka att de här tankarna är moderna jämfört med de senaste decenniernas masskonsumtion och miljöförstöring, men vi är långt efter förra sekelskiftets pionjärer.
KEY OCH ”SKÖNHET FÖR ALLA”
Min kärlek till sekelskiftets sätt att skapa hem är nära knuten till de tankar och synsätt som utvecklades av personer som Ellen Key och Karin Larsson. Ellen Key ville skapa vackra och funktionella hem. Hon var en stark förespråkare av ”den nya stilen jugend” – som betonade människors rätt till skönhet och harmoni, och tog stor inspiration av naturens organiska och böljande former.
Ellen Keys ledord för heminredning var ljus, luft, enkelhet, funktion, ärlighet och harmoni. Flärd och stora medel var inte det viktiga. Key var övertygad om att det i första hand är förmågan att uppleva skönhet som är grunden till ett hemtrevligt och personligt hem. Hon påstod till och med att alla har ett sjätte sinne – ett skönhetssinne, knutet till en slags livstro.
Konstnären Carl och formgivaren Karin Larsson påverkade många människors sätt att möblera och färgsätta sina hem runt sekelskiftet. De symboliserade drömmen om det goda livet och det trivsamma hemmet.
Särskilt Karin Larsson var långt före sin tid. Hon inredde med både nya och återbrukade möbler, och som liksom hennes egentillverkade textilier ofta fick djärva färger. Helheten blev frisk och luftig, med ett nationalromantiskt drag.
För att tillverka nya möbler tog Karin Larsson kontakt med traktens möbelsnickare. Sundborn blev ett av världens mest kända konstnärshem och inredningen spreds i den tidens trendiga magasin.